Een kantoorbaan? Zo kun je je dagelijkse beweging verhogen

3 min lezen 03-06-2022
Ester Hesen Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper

We weten het allemaal: bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Toch blijkt het voor veel mensen een uitdaging om dagelijks voldoende te bewegen. Overdag aan het werk en ’s avonds te weinig energie om nog de deur uit te gaan. Toch kom je met een paar kleine veranderingen aan voldoende beweging! 

Meer beweging onderweg 

Wanneer je met de fiets of te voet naar je werk kunt, is dit natuurlijk ideaal. Zo start je de dag fris en energiek en eindig je de dag ontspannen. We snappen dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar er zijn verschillende mogelijkheden om toch wat extra beweging onderweg in te passen. Loop of fiets bijvoorbeeld naar het station of de bushalte wanneer je met het openbaar vervoer gaat. En heb je tijd over? Stap dan een halte eerder uit en loop een extra stukje. Hetzelfde geldt voor wanneer je met de auto naar het werk gaat. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je auto zo dicht mogelijk bij de ingang te parkeren, maar heb je er wel eens over nagedacht om eens een paar straten verderop te parkeren? 

Beweging tijdens het werk 

Ook tijdens het werk kun je met kleine aanpassingen al meer bewegen. Kijk bijvoorbeeld of je een overleg met een collega ook tijdens een wandeling kunt doen. De beweging zorgt er daarnaast voor dat je hersenen meer zuurstof krijgen waardoor je creativiteit omhoog gaat. Denk daarnaast aan staand of wandelend bellen, waardoor je gedurende dag ook vaker in beweging bent. Een andere tip is om kleine glazen te gebruiken en zelf altijd je drinken te halen. Door de kleine glazen moet je vaker naar de kraan lopen om je glas te vullen. 

Hulpmiddelen om meer te bewegen 

Wanneer je het toch lastig vindt om je patroon te doorbreken en deze tips meteen in te voeren in je dagelijks leven, zijn er verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een app die je een reminder stuurt om te bewegen of om je glas water leeg te drinken (en weer te vullen). Ook een stappenteller op je telefoon kan je helpen om meer te bewegen. Zo kun je voor jezelf (of met je collega’s) een doel instellen. Op deze manier werk je ergens naartoe en kun je er zelfs een competitie van maken. 
 

De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

5 tips om je spieropbouw te ondersteunen Beweging Leestijd: 4 min

5 tips om je spieropbouw te onderst...

Je flexibiliteit verhogen met stretching? Zo werkt het Beweging Leestijd: 3 min

Je flexibiliteit verhogen met stret...

Maak een poké bowl met restjes uit je koelkast Voeding Leestijd: 3 min

Maak een poké bowl met restjes uit...

Hoe voorkom je darmklachten tijdens het sporten? Beweging Leestijd: 5 min

Hoe voorkom je darmklachten tijdens...

Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven Voeding Leestijd: 3 min

Tips om minder vlees te eten en duu...

Smeuïge gezondere chocolade brownies met noten Voeding Leestijd: 3 min

Smeuïge gezondere chocolade brownie...

Deze ademhalingsoefeningen helpen stress te verminderen! Mindset Leestijd: 3 min

Deze ademhalingsoefeningen helpen s...

Hoe vaak per week moet je aan krachttraining doen om je spieren te laten groeien? Beweging Leestijd: 3 min

Hoe vaak per week moet je aan krach...

Gezond barbecueën doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Gezond barbecueën doe je zo!

Succesvol doelen stellen en bereiken Coaching Leestijd: 4 min

Succesvol doelen stellen en bereike...

Verlies je spiermassa tijdens je vakantie? Beweging Leestijd: 3 min

Verlies je spiermassa tijdens je va...

Vroeg uit je bed! 4 tips om een ochtendmens te worden Mindset Leestijd: 5 min

Vroeg uit je bed! 4 tips om een och...

Wat zijn dynamische stretches? Beweging Leestijd: 3 min

Wat zijn dynamische stretches?

Hoe wandelen in de natuur je mentaal sterker kan maken Mindset Leestijd: 3 min

Hoe wandelen in de natuur je mentaa...

Hoe stel je een gezonde maaltijd samen? Voeding Leestijd: 5 min

Hoe stel je een gezonde maaltijd sa...

Nuchter trainen: een goed idee of overbodig? Beweging Leestijd: 5 min

Nuchter trainen: een goed idee of o...

Verantwoord uit eten: zo doe je dat Voeding Leestijd: 3 min

Verantwoord uit eten: zo doe je dat

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren Mindset Leestijd: 3 min

Kom jij maar moeilijk in slaap? 5 t...

Plantaardige eiwitten voor spieropbouw Coaching Leestijd: 5 min

Plantaardige eiwitten voor spieropb...

Afvallen door krachttraining: zo werkt het Beweging Leestijd: 5 min

Afvallen door krachttraining: zo we...

Beginnend hardloper? Zo voorkom je blessures Beweging Leestijd: 5 min

Beginnend hardloper? Zo voorkom je...

Het is weer zomer! Dit zijn ideale zomersporten Beweging Leestijd: 3 min

Het is weer zomer! Dit zijn ideale...

Eiwitten voor het slapengaan Coaching Leestijd: 5 min

Eiwitten voor het slapengaan

Etiketten lezen doe je zo! Voeding Leestijd: 3 min

Etiketten lezen doe je zo!

Hoe kom je in een flow? Mindset Leestijd: 3 min

Hoe kom je in een flow?

Meer tonen >>